v.1.10

lauantai 25. elokuuta 2018






SI-PU

susi-pu (udmurtti), sus, sus-pu (komi), liyol, jiyol, texot, tixot (hanti), wul-po, tet, tat
(mansi), tide (nenetsi), tyri, tiddi, tydi (enetsi), titeng, tedeng, tädäk, tädek, tädik, titik
(selkuppi), tedon (kamassi), soks, saks, seks, sikse, siksi (kantasana).

1. hantit pitävät kuusien joukossa kasvavia sembramäntyjä 
pyhinä. 

2. hantit pitävät kolmihaaraisia sembroja pyhinä 
(sembralla tarkoitetaan siperiansembraa).

3. hantit ripustavat naispuolisen haltijan Sepes-imen 
lahjat sembramäntyihin (emolle uhrataan keväisin ja 
syksyisin).

4. hantit nostavat kaadettujen karhujen kallot 
sembramäntyihin (tuomisilla kepeillä, katse 
päivännousua kohti).

5. hantit pitävät sembramäntyä ja koivua pyhimpinä 
puinaan (alkuheimojen puita).

6. hantit punovat sembrojen juurista astioita ja koreja.

7. hantit veistävät jousen vatsapuolen lylysembrasta, 
selkäpuolen koivusta ja päät tuomesta (jäykistetään 
pihkalla voidellen ja tulessa lämmittäen, jänne 
nokkosrihmasta).

8. obinugrilaiset keräävät syksyisin sembrojen käpyjä 
(siemenet talviruokaa).

9. obinugrilaiset kaivertavat sembramäntyihin 
pyhien eläinten kuvia (karhu, karhunkäpälä, 
poro, poronsarvet).

10. obinugrilaiset jättävät puisia eläinten kuvia 
kaksihaaraisten sembrojen juurille (toisen tiedon 
mukaan kannetaan mukana, pyyntionnen tuojia 
/ suojelushenkiä).

11. selkupit keräävät sembran siemeniä talvivarastoon 
(kerätään elokuussa, varastoidaan säkeissä aittoihin tai 
maakuoppiin, muita kerättyjä kasveja sarananjuuret, 
kesäpurjo, mustikka, puolukka, karpalo ja viinimarjat).

12. sanalla nauris (ner) tarkoitetaan sembramännyn 
siemeniä (muuttui myöhemmin talviruuaksi 
kasvatetun vierasperäisen juureksen nimeksi, 
"taimed istutetah, nagris puhujen kylvetäh").

13. sanaa sininen yhistetään sembrojen käpyihin 
(si-ni-nen, si-puun lapset, voi tarkoittaa myös 
pihtakuusen ja siperianmännyn käpyjä,
vrt. siiska=käpy).

14. sanaa susi yhistetään sembroihin (susi-pu) ja 
lähekkäin asuviin ("häi on minun susiedu, rinnakkai 
elämmö", voi tarkoittaa samasta puusta polveutuvia 
tai samalla puulla uhraavia, vrt. susa).

15. selkupit pitävät sembraa (titik) alisen puuna 
(voi tarkoittaa tuonilmaista, puusta laaditaan 
hautarakennelmia).

16. hantit keräävät sembramäntyjen käpyjä elokuun 
lopulla (keräämään lähdetään perheittäin, 
kävyt pudotetaan pitkävartisella työkalulla). 

17. hantit kuivaavat kerätyt kävyt maassa päivänvalossa 
(siemenet poistetaan hieromalla käpyjä kahden oksan 
tai puunkuoren välissä, erotellut siemenet levitetään 
alustalle ja annetaan tuulen puhaltaa roskat pois).

18. hantit pitävät sembrojen siemeniä suurena herkkuna 
(keräämiseen nähdään paljon vaivaa).

19. mansit pitävät sembran siementen syömistä karhulta 
tai korpilta opittuna (heimototeemeja eli heimojen
suojelushenkiä, omat opettajat).

20. sanalla nauris tarkoitetaan sembramännyn käpyjä 
ja siemeniä (toisen käännöksen mukaan siperianmännyn).

21. sanan nauris muotoja ovat viron nagr, liivin naggor, 
hantin nayor, mansin ner ja nenetsin naxar (vrt. nagraa, 
käpyjen aika=naurun aika).

22. nenetsit pitävät ihmishahmoisia sembramäntyjä
ennepuina (kertovat haltijoiden kohtaamisista tai 
haltijoiden asuinpaikoista).

23. nenetsit pitävät sembroja kasvavia kohtia pyhäköiden 
paikkoina.

24. hantit pitävät sembramäntyä por-heimon pyhänä puuna
(vrt. karhun heimon).


hantit pitävät syksyä sembramännyn
käpyjen keräämisen ja varastoimisen 
aikana.

hantit pitävät käpyjen keräämistä
pähkinähakilta opittuna tapana
(karhun sisko, heimototeemeja).

udmurtit kutsuvat sembramäntyä
sanoilla kedr ja kedrapu.

mordvalaiset kutsuvat sembramäntyä
sanalla kedra.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti