NU-PU
nulyo (mari), nil-pu, nol-po, nules (udmurtti, nules=metsä), nil, niv, nol (komi), nalki,
natxo, nalxa (hanti), nole, nol, nul, nuli, nuläs, nulis (mansi, nuläs=pihtametsä), njulg,
njulge, njulga, nölg (selkuppi), nolyo, nalyo (kamassi), nulka, nulk (kantasana).
1. pihtakuusta pidetään naisellisena puuna (vrt. yhellä
2. obinugrilaiset pitävät kolmihaaraisia pihtoja pyhinä.
3. komimiehet puhdistavat itsensä pihdan savulla ennen
4. komit pitävät pihtakuusen oksia kotona ympäri vuoden.
5. udmurtit käyttävät pihtakuusen havuja tautien
7. mansit pitävät kuusien keskellä kasvavia pihtoja pyhinä
10. mansit pitävät pihtoja miespuolisten haltijoiden puina
13. selkupit pitävät palavan pihdan ääniä miehisen
14. selkupit nostavat pihtakuusiin saaliseläinten
15. selkupit pitävät pihtaa miesten uhripuuna.
16. selkupit veistävät sukset (tangysh) pihtapuusta (1.7m
20. pihtojen uskotaan yhistävän keskistä yliseen
21. selkupit kutsuvat pihtaa nimellä nulka
22. hantit pitävät pihtakuusia synnytyspuina
23. hantinaiset vievät jälkeiset pihtakuusen juurelle
25. mansit nimeävät pihdan jonka alla yövytään
31. nenetsit käyttävät pihtakuusen pihkaa / tervaa
1. pihtakuusta pidetään naisellisena puuna (vrt. yhellä
nimellä kutsuttu hopeapihta).
2. obinugrilaiset pitävät kolmihaaraisia pihtoja pyhinä.
3. komimiehet puhdistavat itsensä pihdan savulla ennen
kalaan tai metsälle lähtöä (vrt. kataja).
4. komit pitävät pihtakuusen oksia kotona ympäri vuoden.
5. udmurtit käyttävät pihtakuusen havuja tautien
karkottamiseen (ympäröidään potilas, sytytetään oksat
tuleen, luetaan parantavia lukuja).
6. mansit polttavat pihdan kuorta, kuusen kuorta ja
koivun kääpää majojen ja pyhäköiden puhdistamiseen
(vrt. nil-pu, nila).
7. mansit pitävät kuusien keskellä kasvavia pihtoja pyhinä
(kylkiin kaiverretaan haltijoiden kuvia).
8. mansit valitsevat pyhäköiksi jokien varsilla kasvavia
8. mansit valitsevat pyhäköiksi jokien varsilla kasvavia
pihtakuusia (aukio, kumpare, erikoinen puu).
9. mansit pystyttävät vanhojen pihtojen juurelle puisia
9. mansit pystyttävät vanhojen pihtojen juurelle puisia
haltija-aittoja (puihin ripustetaan lahjoja).
10. mansit pitävät pihtoja miespuolisten haltijoiden puina
(Polom-torom, Maailmaa-katsova-mies).
11. mansit kutsuvat haltijoita nuoriin pihtoihin
11. mansit kutsuvat haltijoita nuoriin pihtoihin
(uskotaan ilmestyvän latvaan).
12. obinugrilaiset käyttävät pihtakuusen kuorta,
hopeapihdan kuorta ja lehtikuusen pihkaa
puhdistamiseen (tuoksupuut).
13. selkupit pitävät palavan pihdan ääniä miehisen
voiman ilmentymänä.
14. selkupit nostavat pihtakuusiin saaliseläinten
ja koirien kalloja.
15. selkupit pitävät pihtaa miesten uhripuuna.
16. selkupit veistävät sukset (tangysh) pihtapuusta (1.7m
pitkät, 20cm leveät, höyrystetään, taivutetaan, kuivataan,
päällystetään hirven tai poron säärinahoilla (pondzhi),
siteet nahasta, sauvoissa (churo) luukärjet).
(5-8m pitkiä).
19. udmurtit hoitavat haavoja pihdan havuilla
19. udmurtit hoitavat haavoja pihdan havuilla
(pihdattomilla seuduilla voidaan käyttää
kuusenhavuja).
20. pihtojen uskotaan yhistävän keskistä yliseen
(pitkiä ja suoria).
21. selkupit kutsuvat pihtaa nimellä nulka
(vrt. nulikka, alkuheimojen syntypuita).
22. hantit pitävät pihtakuusia synnytyspuina
(synnytyskotaa vanhempaa perinnettä).
23. hantinaiset vievät jälkeiset pihtakuusen juurelle
(vrt. syntymänhaltijan puu).
24. mansit levähtävät ja yöpyvät vanhojen pihtojen
alla ("hyvä puu").
25. mansit nimeävät pihdan jonka alla yövytään
(nukutun yön jälkeen).
26. hantit nimeävät pyhäköitä pihtojen mukaan
26. hantit nimeävät pyhäköitä pihtojen mukaan
("pitkän pihtakuusen paikka").
27. udmurttien kevätpäivien menoihin kuuluu
27. udmurttien kevätpäivien menoihin kuuluu
pyhän pihdan luona uhraaminen (puun lisäksi
uhrataan suvun kualassa ja joen äärellä).
28. komit yhistävät pihtakuusta syksyyn, talveen
28. komit yhistävät pihtakuusta syksyyn, talveen
ja aliseen.
29. komit eivät rakenna taloja pihtojen lähelle
29. komit eivät rakenna taloja pihtojen lähelle
(uskotaan vievän elinvoimaa).
30. udmurttien taruissa tsuudit (kantauralilaiset)
30. udmurttien taruissa tsuudit (kantauralilaiset)
uhraavat jumalattaren kuvia vanhojen pihtojen alla
(jumalatar sai myöhemmin nimen Mu-kyldys,
maan emo).
31. nenetsit käyttävät pihtakuusen pihkaa / tervaa
tulehtuneiden haavojen hoitamiseen (toisen tiedon
mukaan sekoitetaan kalan rasvaan).
32. hantit laativat pihtakuusen kuoresta puhdistavaa
savua (lasketaan hehkuvien kekäleiden päälle).
33. nenetsipyhäköiden pihdat kasvavat pyhäkön
eteläpuolella (koivut pohjoispuolella, vrt. miehet
ja naiset, vrt. eri heimot / haltijat).
34. hantit pitävät pihtakuusta por-heimon pyhänä
puuna (vrt. karhun heimon).
35. komien lauluihin kuuluu nöris jylin mica koz
(mäellä kaunis pihtakuusi, poneljasen vorsedce,
leikkii pienempien puiden kanssa, koz=kuusi).
36. nenetsit kutsuvat pihtakuusta nimillä hadi
ja hadji (h=k, vrt. kadi, kaji, adi).
37. nganasanit kutsuvat pihtakuusta nimellä ko.
38. nenetsit kutsuvat pihtakuusta nimellä xadi
(vrt. lehtikuusta, kadi=kati).
(vrt. lehtikuusta, kadi=kati).
39. selkupit kutsuvat pihtakuusta nimellä kut
(vrt. kutittaa, pitää kutinsa).
hantit pitävät pihtakuusta
por-heimon ja alisen henkien
puuna (vrt. vanhemman väestön
haltijoiden muuttuminen alisen
hengiksi, vrt. alinen=menneisyys).
udmurtit loihtivat "kun
pihtakuusen neulaset koskettavat
toisiaan, niin tulkoon tämä
mies luokseni".
marit kutsuvat pihtaa sanoilla
nulgo, nulgoz ja nolgoz (nulgaz
=nuori pihta, vrt. nuljakas,
nuolla).
marit kutsuvat pihtametsää
sanalla nulger (nulgan=pihtojen
keralla).
marit kutsuvat pihtakuusen käpyä
sanalla nulgymör.
marit kutsuvat kuivunutta pihtaa
sanalla tsarga (shargoz
=tiheäsyinen pihta).
ersalaiset kutsuvat pihtaa
sanalla pihta.
moksalaiset kutsuvat pihtaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti