v.1.10

lauantai 25. elokuuta 2018






NU-PU

nulyo (mari), nil-pu, nol-po, nules (udmurtti, nules=metsä), nil, niv, nol (komi), nalki, 
natxo, nalxa (hanti), nole, nol, nul, nuli, nuläs, nulis (mansi, nuläs=pihtametsä), njulg,
njulge, njulga, nölg (selkuppi), nolyo, nalyo (kamassi), nulka, nulk (kantasana).

1. pihtakuusta pidetään naisellisena puuna (vrt. yhellä 
nimellä kutsuttu hopeapihta).

2. obinugrilaiset pitävät kolmihaaraisia pihtoja pyhinä.

3. komimiehet puhdistavat itsensä pihdan savulla ennen 
kalaan tai metsälle lähtöä (vrt. kataja).

4. komit pitävät pihtakuusen oksia kotona ympäri vuoden.

5. udmurtit käyttävät pihtakuusen havuja tautien 
karkottamiseen (ympäröidään potilas, sytytetään oksat 
tuleen, luetaan parantavia lukuja).

6. mansit polttavat pihdan kuorta, kuusen kuorta ja 
koivun kääpää majojen ja pyhäköiden puhdistamiseen 
(vrt. nil-pu, nila).

7. mansit pitävät kuusien keskellä kasvavia pihtoja pyhinä 
(kylkiin kaiverretaan haltijoiden kuvia).

8. mansit valitsevat pyhäköiksi jokien varsilla kasvavia 
pihtakuusia (aukio, kumpare, erikoinen puu).

9. mansit pystyttävät vanhojen pihtojen juurelle puisia
haltija-aittoja (puihin ripustetaan lahjoja).

10. mansit pitävät pihtoja miespuolisten haltijoiden puina 
(Polom-torom, Maailmaa-katsova-mies).

11. mansit kutsuvat haltijoita nuoriin pihtoihin 
(uskotaan ilmestyvän latvaan).

12. obinugrilaiset käyttävät pihtakuusen kuorta, 
hopeapihdan kuorta ja lehtikuusen pihkaa 
puhdistamiseen (tuoksupuut).

13. selkupit pitävät palavan pihdan ääniä miehisen 
voiman ilmentymänä.

14. selkupit nostavat pihtakuusiin saaliseläinten 
ja koirien kalloja.

15. selkupit pitävät pihtaa miesten uhripuuna.

16. selkupit veistävät sukset (tangysh) pihtapuusta (1.7m 
pitkät, 20cm leveät, höyrystetään, taivutetaan, kuivataan, 
päällystetään hirven tai poron säärinahoilla (pondzhi), 
siteet nahasta, sauvoissa (churo) luukärjet). 






17. mansit hierovat ansalangat pihtakuusen havuilla.

18. nenetsit laativat kotapuut pihtakuusesta 
(5-8m pitkiä).

19. udmurtit hoitavat haavoja pihdan havuilla 
(pihdattomilla seuduilla voidaan käyttää 
kuusenhavuja). 

20. pihtojen uskotaan yhistävän keskistä yliseen 
(pitkiä ja suoria).

21. selkupit kutsuvat pihtaa nimellä nulka 
(vrt. nulikka, alkuheimojen syntypuita).

22. hantit pitävät pihtakuusia synnytyspuina 
(synnytyskotaa vanhempaa perinnettä).

23. hantinaiset vievät jälkeiset pihtakuusen juurelle 
(vrt. syntymänhaltijan puu).

24. mansit levähtävät ja yöpyvät vanhojen pihtojen 
alla ("hyvä puu").

25. mansit nimeävät pihdan jonka alla yövytään 
(nukutun yön jälkeen).

26. hantit nimeävät pyhäköitä pihtojen mukaan 
("pitkän pihtakuusen paikka").

27. udmurttien kevätpäivien menoihin kuuluu 
pyhän pihdan luona uhraaminen (puun lisäksi 
uhrataan suvun kualassa ja joen äärellä).

28. komit yhistävät pihtakuusta syksyyn, talveen 
ja aliseen.

29. komit eivät rakenna taloja pihtojen lähelle 
(uskotaan vievän elinvoimaa).

30. udmurttien taruissa tsuudit (kantauralilaiset) 
uhraavat jumalattaren kuvia vanhojen pihtojen alla 
(jumalatar sai myöhemmin nimen Mu-kyldys, 
maan emo).

31. nenetsit käyttävät pihtakuusen pihkaa / tervaa 
tulehtuneiden haavojen hoitamiseen (toisen tiedon 
mukaan sekoitetaan kalan rasvaan).

32. hantit laativat pihtakuusen kuoresta puhdistavaa 
savua (lasketaan hehkuvien kekäleiden päälle).

33. nenetsipyhäköiden pihdat kasvavat pyhäkön 
eteläpuolella (koivut pohjoispuolella, vrt. miehet 
ja naiset, vrt. eri heimot / haltijat).

34. hantit pitävät pihtakuusta por-heimon pyhänä 
puuna (vrt. karhun heimon).

35. komien lauluihin kuuluu nöris jylin mica koz 
(mäellä kaunis pihtakuusi, poneljasen vorsedce, 
leikkii pienempien puiden kanssa, koz=kuusi).

36. nenetsit kutsuvat pihtakuusta nimillä hadi 
ja hadji (h=k, vrt. kadi, kaji, adi).

37. nganasanit kutsuvat pihtakuusta nimellä ko.

38. nenetsit kutsuvat pihtakuusta nimellä xadi
(vrt. lehtikuusta, kadi=kati).


39. selkupit kutsuvat pihtakuusta nimellä kut
(vrt. kutittaa, pitää kutinsa).



hantit pitävät pihtakuusta 
por-heimon ja alisen henkien 
puuna (vrt. vanhemman väestön 
haltijoiden muuttuminen alisen 
hengiksi, vrt. alinen=menneisyys).

udmurtit loihtivat "kun 
pihtakuusen neulaset koskettavat 
toisiaan, niin tulkoon tämä 
mies luokseni".

marit kutsuvat pihtaa sanoilla
nulgo, nulgoz ja nolgoz (nulgaz
=nuori pihta, vrt. nuljakas,
nuolla).

marit kutsuvat pihtametsää
sanalla nulger (nulgan=pihtojen 
keralla).

marit kutsuvat pihtakuusen käpyä
sanalla nulgymör.

marit kutsuvat kuivunutta pihtaa
sanalla tsarga (shargoz
=tiheäsyinen pihta).

ersalaiset kutsuvat pihtaa
sanalla pihta.

moksalaiset kutsuvat pihtaa 
sanalla kuz (vrt. pihtakuusi).






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti