v.1.10

lauantai 25. elokuuta 2018






NÄ-PU

näre (suomi, inkeri, karjala, lyydi, vatja, viro), nia, nia-pu, neja-pu (komi), nänk, nank (hanti), 
nik, nix, nixjiw (mansi), tymi (selkuppi), töw (nenetsi), näne, nän (kantasana).

1. hantit pitävät joen alkulähteillä kasvavaa seitsenlatvaista 
lehtikuusta pyhimpänä puunaan (oksille kankaita, juurelle 
haltijoiden kuvia).

2. udmurtit taivuttavat lehtikuusesta erilaisia esineitä
(taivutusta kestävä puu).

3. lehtikuusiin ripustetaan liinoja, luita ja nahkoja 
(uhripuita).

4. mansit kaivertavat vanhoihin lehtikuusiin, koivuihin ja 
siperianmäntyihin pitkänenäisiä haltijakuvia (pyhäköitä 
vartioivia menkwejä).

5. hantit pitävät vanhoja ja kaksihaaraisia lehtikuusia 
pyhinä.

6. hantit pitävät seitsemää yhdessä kasvavaa lehtikuusta 
pyhänä (pyhäköiden paikkoja).

7. hantit lausuvat luojahenki Num-torumin valat vanhojen 
lehtikuusien juurella (heimojen, puiden ja toteemien 
yhteydestä, Num-torum=mos-heimo). 

8. hantit pitävät lehtikuusimajoja ja maakumpuja menkwien 
asumuksina (metsänhengiksi muuttunutta kantaväestöä,
m-enkw).

9. hantien taruissa menkwit luodaan lehtikuusista ja ihmiset 
koivuista (ihmiset=nykyihmiset, vrt. vanhemmat ihmislajin 
haarat).

10. hantit kuvailevat maitaan lehtikuusi ja mäntymetsiksi
(mänty=siperianmänty, lehtikuusi=siperianlehtikuusi).

11. komit pitävät kuusia ja lehtikuusia alisen puina 
(vrt. aliseen johtavina, alisessa kasvavina).

12. hantien pyhiin paikkoihin kuuluu seitsemän yhdessä 
kasvavaa lehtikuusta (juurille lahjoja ja haltijoiden kuvia).

13. selkuppien taruissa lehtikuusi syntyy suksin pakenevan 
urhon (nomal porqi) maahan lyömistä sauvoista 
(vrt. nomala, porkka).

14. selkupit laativat lehtikuusesta suksia.

15. selkuppien mukaan alisen henget (loz) tulevat maan 
pinnalle onttoja lehtikuusia pitkin (vrt. maan henget).

16. hantit kaivertavat lehtikuusien ja mäntyjen kylkiin 
suojelushenkien kuvia (sukupyhäköiden vartijoita).

17. hantit uhraavat lehtikuusiin ja mäntyihin mustia liinoja 
(alisen / maan väri).

18. selkuppien mukaan aliseen kuljetaan lehtikuusen 
seitsemän juuren kautta (juuria vartioi seitsemän kyytä,
vrt. juurelta aliseen, latvasta yliseen).

19. nenetsit pitävät lehtikuusta (töw) tärkeimpänä 
uhripuunaan.

20. selkupit pitävät lehtikuusta (tymi) yhtenä 
alkuheimojensa pyhistä puista (koivun, siperianmännyn 
ja neljän muun puun kanssa).

21. selkupit pitävät lehtikuusia välittäjinä (uskotaan 
yhistävän alista, keskistä ja ylistä).

22. selkuppien taruissa noita nousee yliseen lehtikuusen 
kautta (vrt. laskeutuu aliseen).

23. selkuppien taruissa syntymää valvovat pyhät käet 
istuvat lehtikuusen oksilla (vrt. toukokuu luonnollisena 
syntymän ajankohtana).

24. hantien ob-joen haltijan Ort-ikin (suuri-ukko) 
uskotaan ilmestyvän lehtikuusen hahmossa 
(Num-toremin poikia, mos-heimon puu).

25. nenetsit pitävät lehtikuusta pyhimpänä puunaan 
(uhriksi kirjavia nauhoja ja kankaita).

26. hantit laativat väriä lehtikuusen kuoresta ja 
punamullasta (käytetään kesäkenkien värjäämiseen).

27. hantit pureskelevat lehtikuusen pihkaa (uskotaan 
ehkäisevän keripukkia).

28. selkupit nostavat lehtikuusiin ja siperianmäntyihin 
kuolleita ("ei koskaan koivuihin", vrt. peijaistavat,
karhujen kallohongat).

29. nenetsit kutsuvat lehtikuusta valon puuksi 
(yalya pya, y=j tai i, jalja pia).

30. nenetsit pitävät lehtikuusta pyhänä uhripuuna 
(oksille ripustetaan eläinten sarvia, runkoon sidotaan 
nauhoja ja tiukuja).

31. selkupit kutsuvat lehtikuusta nimillä tööw ja tööw-pu
(ö=o, toov, vrt. tovi).

32. hantit käyttävät lehtikuusessa kasvavaa kääpää tai 
sientä parantamiseen (toisen tiedon mukaan yhdessä 
kuoren kanssa).

33. hantit pitävät lehtikuusta tärkeänä uhripuuna.

34. hantit kutsuvat joentörmällä kasvavaa lehtikuusta 
nimellä Nyangk vongkhip iki (lehtikuusen-vanha-mies, 
runkoon veistetyltä haltijalta pyydetään metsäonnea 
ohi kuljettaessa, ny-angk, vrt. anki, haltijanimet).

35. hantien taruissa alkuhenki Num-torem yrittää 
luoda ihmistä lehtikuusen havuista (ei onnistu,
lopulta luo ihmisen punapajuista ja savesta).

36. saamelaiset kutsuvat lehtikuusta nimellä 
lesst-murr (murr=puu).

37. "sit ku se kerkijöö nii sit se tekköö ne"  
(neulaset, suomen lehtikuuset).

38. nenetsit kutsuvat lehtikuusta "pyhäksi valon
puuksi" (herää valon lisääntyessä).


39. nenetsit laativat lehtikuusesta haltijakuvia
(pidetään taikapuuna, haltijoiden puuna).


40. nenetsit pitävät lehtikuusta parantavana puuna
(yhistetään pitkään ikään ja kuolemattomuuteen).


41. nenetsit käyttävät parantamiseen lehtikuusen
neulasia (juoma, keripukki), käpyjä (keuhkokuume)
ja neulasia / kuorta (haava, ihottuma).

42. nenetsit käyttävät lehtikuusen pihkaa / tervaa
haavojen hoitamiseen (lämmitetään tulessa,
painetaan haavaa vasten, annetaan olla kunnes
iho parantunut).


43. nenetsien eteläisillä mailla kasvaa lehtikuusia, 
kuusia ja koivuja (jokilaaksoja).

44. nenetsit kutsuvat lehtikuusta valon puuksi
(yalya pya, herää unesta vuoden valoisimpana
aikana).


45. nenetsit käyttävät lehtikuusia uhripuina
(oksille uhrinauhoja ja porojen 
sarvia).

46. nenetsit pitävät seitsenhaaraista lehtikuusta
pyhänä paikkana (khekhe ya=pyhä maa).


47. nenetsit kutsuvat lehtikuusen luona sijaitsevaa
pyhäkköä nimellä kharv pod (lehtikuusen polku).

48. nenetsit laativat pyhäköiden uhrisalot (simsi) 
kuivista lehtikuusen oksista (tuodaan etelästä, 
ei kasva pohjoisilla alueilla), salkoihin kiinnitetään 
porojen kalloja ja haltijoiden kuvia).

49. hantit kutsuvat lehtikuusta nimellä nank
(vrt. anki, nani, anni, naispuoliset haltijanimet).

50. nenetsit kutsuvat lehtikuusta nimillä xarw ja xarwo 
(vrt. karvonen, harvonen, vrt. xar-avo, arvo, aro, karo, 
kavo, haro, havo).


hantit kutsuvat lehtikuusta sanalla
nank (vrt. na-anki).

hantit pitävät lehtikuusta 
harvinaisena puuna (vrt. vieraiden 
kaatamana, pyhäkköjen tuhoaminen).

marit kutsuvat lehtikuusta sanoilla
irvyntsö, lystan, lystanvyntsö
ja lyshtashkoz (lystan=lehti).

udmurtit kutsuvat lehtikuusta sanoilla
lystempuzym ja listvennitsa (lyst
=list=lehti, vrt. lysti).

unkarilaiset kutsuvat lehtikuusta 
sanalla vörösfenyö.

marit kutsuvat siperian lehtikuusta
sanoilla lyshtashan pyntsö (pyntsö
=petäjä).

saamelaiset kutsuvat
lehtikuusta sanoilla
losttkuoss.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti