NÄ-PU
näre (suomi, inkeri, karjala, lyydi, vatja, viro), nia, nia-pu, neja-pu (komi), nänk, nank (hanti),
nik, nix, nixjiw (mansi), tymi (selkuppi), töw (nenetsi), näne, nän (kantasana).
1. hantit pitävät joen alkulähteillä kasvavaa seitsenlatvaista
1. hantit pitävät joen alkulähteillä kasvavaa seitsenlatvaista
lehtikuusta pyhimpänä puunaan (oksille kankaita, juurelle
haltijoiden kuvia).
2. udmurtit taivuttavat lehtikuusesta erilaisia esineitä
5. hantit pitävät vanhoja ja kaksihaaraisia lehtikuusia
7. hantit lausuvat luojahenki Num-torumin valat vanhojen
8. hantit pitävät lehtikuusimajoja ja maakumpuja menkwien
9. hantien taruissa menkwit luodaan lehtikuusista ja ihmiset
11. komit pitävät kuusia ja lehtikuusia alisen puina
16. hantit kaivertavat lehtikuusien ja mäntyjen kylkiin
25. nenetsit pitävät lehtikuusta pyhimpänä puunaan
27. hantit pureskelevat lehtikuusen pihkaa (uskotaan
31. selkupit kutsuvat lehtikuusta nimillä tööw ja tööw-pu
2. udmurtit taivuttavat lehtikuusesta erilaisia esineitä
(taivutusta kestävä puu).
3. lehtikuusiin ripustetaan liinoja, luita ja nahkoja
3. lehtikuusiin ripustetaan liinoja, luita ja nahkoja
(uhripuita).
4. mansit kaivertavat vanhoihin lehtikuusiin, koivuihin ja
4. mansit kaivertavat vanhoihin lehtikuusiin, koivuihin ja
siperianmäntyihin pitkänenäisiä haltijakuvia (pyhäköitä
vartioivia menkwejä).
5. hantit pitävät vanhoja ja kaksihaaraisia lehtikuusia
pyhinä.
6. hantit pitävät seitsemää yhdessä kasvavaa lehtikuusta
pyhänä (pyhäköiden paikkoja).
7. hantit lausuvat luojahenki Num-torumin valat vanhojen
lehtikuusien juurella (heimojen, puiden ja toteemien
yhteydestä, Num-torum=mos-heimo).
8. hantit pitävät lehtikuusimajoja ja maakumpuja menkwien
asumuksina (metsänhengiksi muuttunutta kantaväestöä,
m-enkw).
9. hantien taruissa menkwit luodaan lehtikuusista ja ihmiset
koivuista (ihmiset=nykyihmiset, vrt. vanhemmat ihmislajin
haarat).
10. hantit kuvailevat maitaan lehtikuusi ja mäntymetsiksi
(mänty=siperianmänty, lehtikuusi=siperianlehtikuusi).
11. komit pitävät kuusia ja lehtikuusia alisen puina
(vrt. aliseen johtavina, alisessa kasvavina).
12. hantien pyhiin paikkoihin kuuluu seitsemän yhdessä
12. hantien pyhiin paikkoihin kuuluu seitsemän yhdessä
kasvavaa lehtikuusta (juurille lahjoja ja haltijoiden kuvia).
13. selkuppien taruissa lehtikuusi syntyy suksin pakenevan
urhon (nomal porqi) maahan lyömistä sauvoista
(vrt. nomala, porkka).
14. selkupit laativat lehtikuusesta suksia.
15. selkuppien mukaan alisen henget (loz) tulevat maan
14. selkupit laativat lehtikuusesta suksia.
15. selkuppien mukaan alisen henget (loz) tulevat maan
pinnalle onttoja lehtikuusia pitkin (vrt. maan henget).
16. hantit kaivertavat lehtikuusien ja mäntyjen kylkiin
suojelushenkien kuvia (sukupyhäköiden vartijoita).
17. hantit uhraavat lehtikuusiin ja mäntyihin mustia liinoja
17. hantit uhraavat lehtikuusiin ja mäntyihin mustia liinoja
(alisen / maan väri).
18. selkuppien mukaan aliseen kuljetaan lehtikuusen
18. selkuppien mukaan aliseen kuljetaan lehtikuusen
seitsemän juuren kautta (juuria vartioi seitsemän kyytä,
vrt. juurelta aliseen, latvasta yliseen).
19. nenetsit pitävät lehtikuusta (töw) tärkeimpänä
19. nenetsit pitävät lehtikuusta (töw) tärkeimpänä
uhripuunaan.
20. selkupit pitävät lehtikuusta (tymi) yhtenä
20. selkupit pitävät lehtikuusta (tymi) yhtenä
alkuheimojensa pyhistä puista (koivun, siperianmännyn
ja neljän muun puun kanssa).
21. selkupit pitävät lehtikuusia välittäjinä (uskotaan
ja neljän muun puun kanssa).
21. selkupit pitävät lehtikuusia välittäjinä (uskotaan
yhistävän alista, keskistä ja ylistä).
22. selkuppien taruissa noita nousee yliseen lehtikuusen
22. selkuppien taruissa noita nousee yliseen lehtikuusen
kautta (vrt. laskeutuu aliseen).
23. selkuppien taruissa syntymää valvovat pyhät käet
23. selkuppien taruissa syntymää valvovat pyhät käet
istuvat lehtikuusen oksilla (vrt. toukokuu luonnollisena
syntymän ajankohtana).
24. hantien ob-joen haltijan Ort-ikin (suuri-ukko)
uskotaan ilmestyvän lehtikuusen hahmossa
(Num-toremin poikia, mos-heimon puu).
25. nenetsit pitävät lehtikuusta pyhimpänä puunaan
(uhriksi kirjavia nauhoja ja kankaita).
26. hantit laativat väriä lehtikuusen kuoresta ja
26. hantit laativat väriä lehtikuusen kuoresta ja
punamullasta (käytetään kesäkenkien värjäämiseen).
27. hantit pureskelevat lehtikuusen pihkaa (uskotaan
ehkäisevän keripukkia).
28. selkupit nostavat lehtikuusiin ja siperianmäntyihin
28. selkupit nostavat lehtikuusiin ja siperianmäntyihin
kuolleita ("ei koskaan koivuihin", vrt. peijaistavat,
karhujen kallohongat).
29. nenetsit kutsuvat lehtikuusta valon puuksi
29. nenetsit kutsuvat lehtikuusta valon puuksi
(yalya pya, y=j tai i, jalja pia).
30. nenetsit pitävät lehtikuusta pyhänä uhripuuna
(oksille ripustetaan eläinten sarvia, runkoon sidotaan
nauhoja ja tiukuja).
31. selkupit kutsuvat lehtikuusta nimillä tööw ja tööw-pu
(ö=o, toov, vrt. tovi).
32. hantit käyttävät lehtikuusessa kasvavaa kääpää tai
32. hantit käyttävät lehtikuusessa kasvavaa kääpää tai
sientä parantamiseen (toisen tiedon mukaan yhdessä
kuoren kanssa).
33. hantit pitävät lehtikuusta tärkeänä uhripuuna.
34. hantit kutsuvat joentörmällä kasvavaa lehtikuusta
33. hantit pitävät lehtikuusta tärkeänä uhripuuna.
34. hantit kutsuvat joentörmällä kasvavaa lehtikuusta
nimellä Nyangk vongkhip iki (lehtikuusen-vanha-mies,
runkoon veistetyltä haltijalta pyydetään metsäonnea
ohi kuljettaessa, ny-angk, vrt. anki, haltijanimet).
35. hantien taruissa alkuhenki Num-torem yrittää
luoda ihmistä lehtikuusen havuista (ei onnistu,
lopulta luo ihmisen punapajuista ja savesta).
36. saamelaiset kutsuvat lehtikuusta nimellä
36. saamelaiset kutsuvat lehtikuusta nimellä
lesst-murr (murr=puu).
37. "sit ku se kerkijöö nii sit se tekköö ne"
37. "sit ku se kerkijöö nii sit se tekköö ne"
(neulaset, suomen lehtikuuset).
38. nenetsit kutsuvat lehtikuusta "pyhäksi valon
puuksi" (herää valon lisääntyessä).
38. nenetsit kutsuvat lehtikuusta "pyhäksi valon
puuksi" (herää valon lisääntyessä).
39. nenetsit laativat lehtikuusesta haltijakuvia
(pidetään taikapuuna, haltijoiden puuna).
(pidetään taikapuuna, haltijoiden puuna).
40. nenetsit pitävät lehtikuusta parantavana puuna
(yhistetään pitkään ikään ja kuolemattomuuteen).
(yhistetään pitkään ikään ja kuolemattomuuteen).
41. nenetsit käyttävät parantamiseen lehtikuusen
neulasia (juoma, keripukki), käpyjä (keuhkokuume)
neulasia (juoma, keripukki), käpyjä (keuhkokuume)
ja neulasia / kuorta (haava, ihottuma).
42. nenetsit käyttävät lehtikuusen pihkaa / tervaa
haavojen hoitamiseen (lämmitetään tulessa,
painetaan haavaa vasten, annetaan olla kunnes
iho parantunut).
haavojen hoitamiseen (lämmitetään tulessa,
painetaan haavaa vasten, annetaan olla kunnes
iho parantunut).
43. nenetsien eteläisillä mailla kasvaa lehtikuusia,
kuusia ja koivuja (jokilaaksoja).
44. nenetsit kutsuvat lehtikuusta valon puuksi
(yalya pya, herää unesta vuoden valoisimpana
aikana).
(yalya pya, herää unesta vuoden valoisimpana
aikana).
45. nenetsit käyttävät lehtikuusia uhripuina
(oksille uhrinauhoja ja porojen sarvia).
(oksille uhrinauhoja ja porojen sarvia).
46. nenetsit pitävät seitsenhaaraista lehtikuusta
pyhänä paikkana (khekhe ya=pyhä maa).
pyhänä paikkana (khekhe ya=pyhä maa).
47. nenetsit kutsuvat lehtikuusen luona sijaitsevaa
pyhäkköä nimellä kharv pod (lehtikuusen polku).
pyhäkköä nimellä kharv pod (lehtikuusen polku).
48. nenetsit laativat pyhäköiden uhrisalot (simsi)
kuivista lehtikuusen oksista (tuodaan etelästä,
ei kasva pohjoisilla alueilla), salkoihin kiinnitetään
porojen kalloja ja haltijoiden kuvia).
49. hantit kutsuvat lehtikuusta nimellä nank
(vrt. anki, nani, anni, naispuoliset haltijanimet).
50. nenetsit kutsuvat lehtikuusta nimillä xarw ja xarwo
(vrt. karvonen, harvonen, vrt. xar-avo, arvo, aro, karo,
kavo, haro, havo).
hantit kutsuvat lehtikuusta sanalla
nank (vrt. na-anki).
hantit pitävät lehtikuusta
harvinaisena puuna (vrt. vieraiden
kaatamana, pyhäkköjen tuhoaminen).
marit kutsuvat lehtikuusta sanoilla
irvyntsö, lystan, lystanvyntsö
ja lyshtashkoz (lystan=lehti).
udmurtit kutsuvat lehtikuusta sanoilla
lystempuzym ja listvennitsa (lyst
=list=lehti, vrt. lysti).
unkarilaiset kutsuvat lehtikuusta
sanalla vörösfenyö.
marit kutsuvat siperian lehtikuusta
sanoilla lyshtashan pyntsö (pyntsö
=petäjä).
saamelaiset kutsuvat
lehtikuusta sanoilla
losttkuoss.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti